In een land waar vrouwen
niet dezelfde rol in de samenleving konden hebben als mannen, en waar
afkomst en kaste iemands positie bepaalde in de maatschappij, daagde het
Sikh Geloof alle bestaande normen uit door nieuwe tradities te
introduceren die de bedoeling hadden om alle vorige systemen van kasten
en uitsluiting te vernietigen.
In 1506, werd er een vrouw
geboren wiens leven zou illustreren op welke manier het Sikh geloof zich
verzette tegen de vijandige omgeving van discriminatie die over het
Indiaas landschap heerste.
Haar naam was Mata Khivi en zij heeft de eer te zijn vereeuwigd in ons
Heilige Schrift, de Goeroe Granth Sahib
Jeugdjaren/ Familie
Mata
Khivi werd geboren in 1506 in een klein stadje Sanghar genaamd dat
zich nu bevind in de provincie Sindh in Pakistan. Haar ouders waren
Bibi Karan Devi en Bhai Devi Chand. Haar vader was een winkelier en
handelaar, hij had heel veel goede eigenschappen, zoals
vrijgevigheid, vriendelijke gezindheid en andere dergelijke
eigenschappen die Mata Ji van hem erfde. Mata Ji was 20 jaar
getrouwd met Bhai Lehna ji voordat hij Goeroe werd in 1539. Mata Ji
had 4 kinderen Bhai Dasu ji, Bibi Amro ji, Bibi Anokhi ji en Bhai
Datu.
Leven/ Contact met Sikhs
Mata
Ji had een goed leven, ze was de vrouw van de rijkste man van de
stad, Bhai Lehna ji, en ze genoot heel veel respect vanwege haar
goede eigenschappen. Ze leefde een tevreden en lux leven. Het leven
zou op deze manier verder zijn gegaan, als ze niet onder de invloed
van van Mai Bhirai zou geraakt zijn die haar over de leer van Goeroe
Nanak Sahib ji vertelde.
Op
ongeveer hetzelfde moment, hoorde ook Bhai Lehna over de Goeroe door
de gezongen Hymne van Bhai Jodha (een van de eerste discipelen van
Goeroe Nanak Dev ji). Bhai Lehna was op zoek naar waarheid, en zijn
nieuwsgierigheid was gewekt.
In
1532, kort na de geboorte van zijn eerste dochter Bibi Amro, vertrok
Bhai Lehna voor zijn jaarlijkse bedevaart, onderweg onderbrak hij
zijn route en ging naar Kartarpur waar hij bij het zien en horen van
Goeroe Nanak Dev Ji, smeekte om te mogen blijven en om één van zijn
volgelingen te worden. Bhai Lehna Ji had de waarheid waarnaar hij op
zoek was, gevonden, hij kreeg 'Charan Amrit'
(doop) en 'Naam'
en werd een echte Sikh die dag en
nacht met grote liefde Goeroe Nanak diende.
De
Goeroe van Bhai Lehna Ji leerde hem over de gelijkheid van vrouwen
en pleitte voor een normaal gezinsleven. Na enige tijd in de 'Seva'
(dienst) van Goeroe Ji, werd hij teruggestuurd naar Khadur Sahib om
zijn familie te zien en om het Sikhisme in de omgeving te
verspreiden.
Mata
Ji leerde van haar man wat het Sikhisme betekende en omhelsde het
van harte. Er wordt gezegd dat Goeroe Nanak Dev Ji tweemaal Khadur
Sahib bezocht na de goede berichten over de prediking van Bhai Lehna
Ji over het Sikhisme. Er wordt gezegd dat het tijdens het eerste
bezoek van Goeroe Nanak Dev Ji was dat Mata Ji 'Charan
Amrit' ontving en 'Naam'.
Mata Ji begon dag en nacht 'Bani'
(hymne) te reciteren.
De
vrouwen in het dorp bespotten haar en zeiden dat haar man een
belangrijke heilige man geworden was, en haar daarom binnenkort zou
verlaten, maar Mata Khivi Ji wist dat ze niets te vrezen had.
Bhai Lehna Ji wordt Goeroe Angad Dev
Ji
Wanneer de echtgenoot van Mata Ji' de Goeroe werd, werd haar leven
erg druk. Mensen kwamen nu naar haar huis om Goeroe Ji zien. Ze was
altijd al gewend geweest aan een druk sociaal leven, maar dit was
anders. Er was een doel van dit komen en gaan dat er tevoren niet
was geweest. Bovendien was het in de leer van Sikhisme heel
duidelijk dat men zijn levensonderhoud moest verdienen door eigen
arbeid. Khivi nam deze leringen zeer serieus. Ze nam de zware taak
op zich van het beheren van elk detail van de langar (gemeenschappelijke
keuken), waarbij alle bezoekers bij elkaar op de grond zitten op
hetzelfde niveau, zij aan zij, en hetzelfde eten geserveerd krijgen,
zonder discriminatie.
Enkel de beste ingrediënten werden gebruikt, en iedereen werd
behandeld met de grootste hoffelijkheid. Haar gastvrijheid is door
de eeuwen heen verder gezet en is uitgegroeid tot de eerste
culturele identiteit van de Sikhs. Ze hielp de Goeroe om de jonge
Sikh gemeenschap een sterkere basis te geven. Zij werd beschreven
als goed van natuur, efficiënt, mooi en in alle opzichten perfect.
Ze heeft de voornaamheid om als enige van de vrouwen van
de Goeroes bij naam vermeld te worden in de Goeroe Granth Sahib.
Daar wordt ze omschreven als een "goed mens", "een liefdevolle
moeder" en als "iemand die onderdak en bescherming aan anderen
geeft."
Balwand zegt dat
Khivi,
de vrouw van de Goeroe, een nobele vrouw is, die rustgevende,
lommerrijke schaduw geeft aan allen.
Ze verdeelt de overvloed van de de Langar van de Goeroe, de
kheer
(de rijstpudding) en
ghee
(boter), is als zoete godenspijs.
De gezichten van de Sikhs van de Goeroe zijn stralend en helder, die
van de
manmukhs
(diegene die zijn eigen
gedachten volgt of er zich door laat leiden)
zijn bleek, als
stro.
De Meester gaf Zijn goedkeuring toen Angad Zichzelf heldhaftig
inspande.
Dat is de Man van moeder Khivi; Hij ondersteunt de wereld. ||3||
Mata
Khivi Ji was het gewend om vroeg op te staan voor haar 'Amritvela'
(goddelijke uur voor zonsopgang) en 'Jap Naam'
(mediteren) en het reciteren uit Gurbani en daarna ging ze zich naar
de keuken in de Langar. Mata Khivi ji deed veel meer dan alleen maar
werken in de keuken. Ze creëerde een liefdevolle sfeer voor allen
met wie ze in contact kwam.
Ze
schepte niet op omdat haar man Goeroe geworden was, in feite stelde
ze zich steeds meer bescheiden op. Mata Ji was niet alleen dol op
haar eigen kinderen, ze hield van alle kinderen van de gemeenschap.
Ze hielp haar man om hen het Gurmukhi
geschrift (geschrift om Punjabi te schrijven) aan te leren.
Mata
Ji raadde en moedigde haar eigen kinderen aan om de Sikhs te dienen
en hielp hen bij het van buiten leren van Gurbani. Door de
aanmoedigingen en hulp van Mata Ji leerden haar dochters, Bibi Amro
en Bibi Anokhi de Banis uit het hoofd.
Goeroe Angad Dev Ji’s Joti Jot
–Sprituele Licht¨
(Joti
Jot -
Bij het vertrek van de
ziel uit het lichaam bij de dood, versmelt de glans terug met het
licht van de Schepper.)
Toen
Goeroe Angad Dev Ji , 'Jot'
(het licht) van het Goeroeschap, liet overgaan naar Baba Amar Das,
was Bhai Datu , de jongste zoon van Mata Ji teleurgesteld.
Aangemoedigd door enkele van zijn vrienden, probeerde hij zichzelf
uit te roepen tot de rechtmatige erfgenaam. Hij nam zijn volgelingen
mee en ze zongen zelf hymnen. Mata Ji was hierdoor van streek. Het
was door de overtuigingskracht en wijsheid van Mata ji dat Bhai Datu
ji zich bewust werd van zijn dwaasheid en vergiffenis vroeg aan
Goeroe Amardas ji.
Mata
Ji bleef de Langar beheren tijdens de tijd van Goeroe Amar Das Ji',
en deed Seva tot aan de tijd van Goeroe Arjun Dev Ji' toen de Langar
bekend werd als "Khivi ka Langar".
Latere Leven
Mata
Ji leefde nog 30 jaar na de Joti Jot
van haar man, ze bleef Seva van de
Sangat (gemeenschap) doen en
bleef verbonden met het huis van de Goeroe.
Mata
Ji had de eer om vijf Goeroes te ontmoeten en te dienen, van Goeroe
Nanak Dev Ji tot Goeroe Arjun Dev Ji. Mata bereikte de leeftijd van
75 jaar en verliet deze wereld in 1582, Goeroe Arjun Dev Ji
verzorgde haar 'Antam Sanskar'
(laatste plechtigheden).
Heden,
wordt Mata Khivi ji herdacht voor het belichamen van de geest van
humanitaire hulp en zelfopoffering waarvan verwacht word dat alle
Sikhs die nastreven. Haar toewijding en aanbidding manifesteerden
zich door haar fysieke 'seva'
(vrijwillige dienstverlening), als mede door haar 'simran'
(meditatie). Als prominente vrouw in het Sikh geloof, zegt haar
achtenswaardige positie nog meer over het belang die het Sikh geloof
hecht aan gelijkheid.
|